joi, ianuarie 15, 2009

Despre timp şi fotografie

De multe ori mi-am pus întrebarea ce este fotografia şi cu ce poate ajuta specia umană imortalizarea unei secunde, zecimi de secundă sau poate chiar si mai puţin, a unei miimi de secundă. Însăşi termenul "imortalizare" susţine o pledoarie în favoarea fotografiei în faţa timpului şi a noastră. Imortalizăm, spre nemurire, momente din viaţa noastră, locuri pe unde ne duce soarta, concediul sau pur şi simplu pe unde ne ducem veacul. Relaţia care se creează între fotografie şi dorinţa noastră de a fura timpului o clipă este una, poate, dintre cele mai puternice.

Omul s-a născut hoţ. Am furat din ce în ce mai mult, odată cu dezvoltarea asta a societăţii. Am furat naturii din teritoriu şi ne-am trântit betoanele unde locuim şi muncim, le-am furat animalelor habitatul şi am trântit acolo platforme industriale, am furat apelor linul curs şi am trântit alte betoane de unde ne luăm lumina pe timpul nopţii, am furat... am furat... Am început să furăm şi timpului foarte scurte clipe, când în faţa noastră se desfăşoară un adevărat spectacol imposibil de văzut de ochiul nostru cel leneş. Măcar aici furăm inteligent şi nu spre autodistrugere. Cu ajutorul aparatului de fotografiat setat pe timpi extrem de scurţi de expunere, putem capta pe senzorul aparatului sau pe film adevărate minunăţii. Eu am ales apa, pentru a vă arăta cum am furat eu timpului o miime dintr-o secundă.




Fotografia are însă nemaipomenita posibilitate de a te forţa să vezi, să simţi şi să realizezi cum trece timpul. Cum se scurge pe lângă tine, în favoarea ta ori, dimpotrivă, contra ta. Şi să te întrebi: Cine-i mai tare până la urmă? Piatra sau apa?
Aparatul de fotografiat îţi oferă posibilitatea de a surprinde curgerea timpului, precum marea acoperă şi descoperă perpetuu stâncile, precum râul curge printre pietre, la fel cum o făcea cu mii de ani în urmă. Şi cum poţi "imortaliza" chiar câteva zeci de secunde? Nimic mai simplu: combinaţia perfectă pentru acest lucru fiind diafragma închisă cât de mult (22, 32 chiar) plus niste filtre ND (8x preferabil, iar dacă sunt şi mai multe nu-i bai că se pot înşuruba unul într-altul).







Niciun comentariu:

 
Counter Powered by  RedCounter